Aktywności

Nauka czasu

A wszystko zaczyna się od rytmu…

Trudno określić moment, kiedy dziecko zaczyna odczuwać rytm. Wiele wskazuje na to, że już w ostatnich tygodniach przed urodzeniem dziecięcy umysł rejestruje rytm bicia serca matki i rytmiczne kołysanie jej kroków. W tym czasie dziecko żyje w środowisku wypełnionym rytmami.”*

E. Gruszyczk- Kolczyńska

Już od narodzin uczymy dzieci rozróżniania dnia i nocy, poprzez nasz wpływ na ich higienę snu. Rytm dnia, regularność występowania tych samych czynności. daje dziecku poczucie bezpieczeństwa.

Rytm jest obecny w wielu formach aktywności człowieka.

Rytm w matematyce wg E. GRUSZCZYK-Kolczyńskiej

Matematyka także wypełniona jest rytmami. Warto zająć się kształtowaniem dziecięcej zdolności do dostrzegania regularności rytmicznych. Łatwiej będzie dziecku zrozumieć świat, w którym żyje, a także uczyć się matematyki. Żeby to osiągnąć, trzeba także wdrożyć dzieci do przenoszenia prawidłowości dostrzeżonych w jednych sytuacjach na inne. Dotyczy to bodaj wszystkich informacji. Im większa łatwość korzystania z informacji z różnych dziedzin, tym sprawność intelektualna wyższa.

Ćwiczenia rytmiczne sprzyjające dostrzeganiu regularność

  • Układamy rytmów od najprostszych do trudniejszych;
  • Wysłuchiwanie i dostrzeganie regularności-znacznie trudniej jest kontynuować rytm usłyszany.
  • Ćwiczenia rytmiczne wykonywane ciałem;
  • Trening w przekładaniu zauważonych prawidłowości z jednej sytuacji na inną, np. chcemy upiec ciasto i czytamy przepis. Jeżeli nie przełożymy informacji słownej na czynności, ciasta nie będzie.

Rytmiczna organizacja czasu

Kolejność nauki wg E. Gruszczyk- Kolczyńskiej

  • Dzień i noc.
  • Pory roku.
  • Dni tygodnia.
  • Miesiące w roku.
  • Konstrukcja kalendarzy, którymi posługują się dorośli

Nauka czasu w Pedagogice Montessori:

  • Linia czasu dziecka
  • Obchody urodzin
  • Czas przedstawiony za pomocą złotych pereł
  • Linia czasu życia dziecka
  • Pory roku
  • Miesiące
  • Dni tygodnia
  • Kalendarz
  • Zegar

W nauce czasu może nam też pomóc:

  • obserwacja przyrody
  • literatura dla dzieci, np. „Basia i zegarek” Z. Staneckiej, „Niesamowity Wszechświat” K. Bąkowskiej, wiersz J. Brzechwy „Tydzień”
  • piosenki, tu bardzo polecam album Jazzowanki „Piosenki Montessori” czy klasyka Miś i Margolcia „Tydzień ma siedem dni.
Jeśli spodobał Ci ten wpis, kliknij "Lubię to" albo udostępnij dalej! To daje mi motywację do działania! Dziękuje!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.