Teoria

Lekcja trójstopniowa

Często w moich postach pojawia się takie stwierdzenie jak „lekcja trójstopniowa”. Dzisiaj chcę przybliżyć ten temat dla tych, którzy nie wiedzą co to jest i usystematyzować wiedzę tym, dla których temat jest znany, ale nie są pewni.

Co to jest lekcja trójstopniowa?

W pedagogice Montessori stosuje się zasadę tzw. trzech kroków lekcyjnych, czyli inaczej lekcję trójstopniową:

  • krok 1: nauczyciel prezentuje coś nowego;
  • krok 2: dziecko trenuje nowy materiał;
  • krok 3: dziecko używa wyuczonej wiedzy.

Poniżej przedstawię Wam przykład lekcji trójstopniowej, gdy przedmiotem nauczania są kolory, ale w ten sposób możemy nauczyć dziecko, np. cyfr, nazw kontynentów, nazw zwierząt, itp.

Moim bezpośrednim celem jest nauczenie dziecka nazw konkretnych kolorów, np. czerwony, niebieski, żółty. Materiałem służącym do tego, w pedagogice Montessori są kolorowe tabliczki. Przystępując do prezentacji, prosimy dziecko o rozwinięcie dywanika, bierzemy materiał z półki i razem z dzieckiem siadamy na podłodze.

I etap lekcji trójstopniowej- asocjacja

Na tym etapie przedstawiamy każdy kolor osobno, w izolacji. Siadamy z prawej strony dziecka (jeżeli jesteśmy praworęczni), kładziemy na dywaniku przed dzieckiem dany kolor i mówimy, np.: „niebieski” . Dziecko powtarza za nami nazwę, możemy je również do tego zachęcić mówiąc: „Możesz powtórzyć: „niebieski„?”. Następnie zabieramy ten kolor i kładziemy inny. Tak kolejno, aż wszystkie trzy kolory zostaną przedstawione.

II etap lekcji trójstopniowej- identyfikacja

Na tym etapie dziecko próbuje rozpoznać trzy kolory. Na dywaniku przed dzieckiem kładziemy wszystkie trzy kolorowe tabliczki jednocześnie, pytamy: „Czy możesz pokazać niebieski?”, „Podaj mi czerwony”, „Połóż rękę na żółtym”, itp. Im bardziej śmieszne i aktywne polecenia, tym dziecko lepiej zapamiętuje (minimum 3 aktywności na jeden kolor). Dziecko może się poprawiać, ale bez naszych uwag. Jednak jeśli ma trudności w rozpoznaniu kolorów przez dłuższy czas, to dla nas znak, że potrzebuje ponownej prezentacji, czyli powrotu do I etapu lekcji. Nie przechodzimy do III etapu, kiedy dziecko nie opanuje dobrze II etapu.

III etap lekcji trójstopniowej- werbalizacja

Na tym etapie dziecko używa swojej wiedzy. W izolacji pokazujemy któryś kolor i pytamy: „Jaki to kolor?”. Każdy kolor wykładamy oddzielnie, kiedy dziecko odpowie, zabieramy tabliczkę i wykładamy następną. Jeżeli dziecko na III etapie powie na kolor niebieski- „żółty”- to nie zostawiamy go w tym błędzie, możemy powiedzieć: „Wiesz to jest akurat „niebieski”” i od razu przechodzimy z powrotem do etapu II.

Zakończenie lekcji trójstopniowej

Na koniec, kiedy dziecko opanuje wszystkie kolory możemy powiedzieć: „Nauczyłeś się dzisiaj nazw trzech kolorów: niebieski, czerwony i żółty”.

O czym warto pamiętać?

  • nie poprawiamy dziecka
  • jeżeli dziecko nie radzi sobie na którymś etapie, to przechodzimy do poprzedniego
*Ciekawostka- prezentację kolorów nie zaczynamy od razu od lekcji trójstopniowej, tylko do układania kolorów w pary, nie wprowadzając żadnego nazewnictwa. Zaczynamy od tego, że prezentujemy dziecku dwa kolory i pytamy czy są takie same, jeżeli odpowie dobrze, możemy przejść do dalszej prezentacji, jeżeli nie, nie robimy tego. To dla nas znak, że dziecko ma jeszcze trudność z rozpoznawaniem kolorów, nie jest gotowe na tą pomoc.

Źródło:

  • Pedagogika Montessori w przedszkolu i szkole, K. S. Wennerstrom, M. B. Smeds
  • doświadczenia własne
Jeśli spodobał Ci ten wpis, kliknij "Lubię to" albo udostępnij dalej! To daje mi motywację do działania! Dziękuje!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *