Aktywności

Pogoda

W poprzednim tygodniu dużo było eksperymentów i brudzenia, bo nasze aktywności kręciły się wokół tematyki zjawisk atmosferycznych i pogody! A jak takiemu maluchowi to wytłumaczyć? Najlepiej przez aktywności związane ze zmysłami! W tym wpisie chciałabym Wam znowu podsumować cały tydzień, aby łatwo było można znaleźć wszystko w jednym miejscu!

Tęczowy deszcz

Tydzień zaczęliśmy od eksperymentu, który w tym tygodniu miały wykonać również moje dzieci z przedszkola wraz z rodzicami.

Eksperyment ten uczy dzieci, jak powstaje deszcz. Kiedy krople wody odparowują, gromadzą się w chmurze i stają się coraz cięższe. W końcu staną się zbyt ciężkie, aby unosić się w powietrzu, więc spadają na ziemię w postaci deszczu! To też świetna okazja do utrwalenia nazw kolorów, ćwiczenia małej motoryki, chwytu pęsetowego i przede wszystkim udanej zabawy!

Do wykonania tego eksperymentu potrzebujemy:
-szklany wazon lub słoik
-bibułę/ barwniki spożywcze
-piankę do golenia
-małe pojemniki (po jednym dla każdego używanego koloru)
-woda
-zakraplacz lub strzykawkę

Starszym dzieciom w związku z tym eksperymentem można pozadawać kilka zadań do wykonania, np.:
-Co się stanie, jeśli użyjesz zimnej wody i ciepłej wody?
-Co jeśli użyjesz oleju zamiast wody do wypełnienia szklanki?

Pada deszcz

To bardziej aktywność z życia praktycznego, ale reprezentuje nam obieg wody. Za chmurki posłużyła nam wata a wodę zabarwiliśmy bibułą na niebiesko.

Karol najpierw musiał zabarwić wodę, a kiedy już była gotowa zanurzyć w niej watę i wycisnąć wodę do pustego słoika. Aktywność ta pokazuje, jak woda paruje i przechodzi w chmury, a chmury ponownie uwalniają wodę, tworząc deszcz. Prosta, praktyczna i bardzo absorbująca aktywność! Jednak przygotujcie sobie ściereczki, bo jak to w czasie deszczu bywa- tworzą się kałuże! 😉

Dziecko:

  • ćwiczy sobie w tej aktywności małą motorykę oraz koordynację ręka-oko
  • uczy się samodzielności, ponieważ po aktywności musi zadbać  o ład i porządek wokół siebie

Pory roku i pogoda

Jeżeli chodzi o temat pogody to jak najbardziej można powiązać z porami roku, bo przecież pogodę mamy różną!


Do tej aktywności wykorzystałam te pięknie wykonane karty od Pauliny z @proste.historyjki . Dopasowywaliśmy obrazki do pór roku, nazywaliśmy rzecz znajdująca się na każdym z nich a ja czasami jeszcze lubię Karolowi zaśpiewać piosenkę inspirowaną jakąś ilustracją, np. o kasztanach, wiośnie, bałwanie- łącze sobie w ten sposób edukację językową z muzyczną.

Dodatkowo w zestawie jest jeszcze jedna karta urodzinowa, aby dziecko mogło ją dopasować do pory roku, w której się urodziło! Piękne są te karty co? U Pauliny na profilu możecie je pobrać za darmo!

Dziecko w tej aktywności dokonuje klasyfikacji.

„Klasyfikacja to czynność umysłowa, polegająca tworzeniu grup przez łączenie obiektów posiadających pewne cechy wspólne. Klasyfikacja uważana jest za podstawową umiejętność poznawczą, regulującą człowiecze funkcjonowanie w świecie. Jest podstawą do tworzenia pojęć oraz definiowania. Umożliwia strukturalizację wszelkich doświadczeń, porządkując rzeczywistość zewnętrzną w spójną i sensowną całość.”

Sensoryczna tęcza

„Życie jest jak tęcza, żeby miało piękne barwy, potrzebuje zarówno słońca jak i deszczu.”

Zabarwiłam ryż w kolorach tęczy i ułożyłam Karolowi słońce, chmurę z deszczem oraz tęczę. Wytłumaczyłam mu jak powstaje taka tęcza, nazwaliśmy kolory w języku polskim i angielskim, a następnie zaczęła się swobodna zabawa! Karol dotykła ryż rączkami, chodził po nim, przesypywał, nabierał czerpakiem i łyżką.

Zabawy sensoryczne:

  • wspomagają poprawny kierunek położenia ciała w stosunku do podłoża,
  • doskonalą kontrolę ruchów głowy i tułowia,
  • ułatwiają odbieranie i przetwarzanie bodźców,
  • wzmacniają prawidłowe napięcie mięśniowe,
  • usprawniają koordynację ruchu gałek ocznych,
  • przyspieszają i sprzyjają rozwojowi mowy,
  • wpływają na harmonijną pracę układu nerwowego
  • stymulują dzieci do poznawania i odkrywania świata.

Wiatr

Aktywność ta polegała na dmuchaniu przez słomkę do kolorowej wody z żelem, aby powstawały bańki. A im większa tym lepiej! Bo to znaczy, że dziecko wydmuchało więcej powietrza! Kiedy już powstało dużo baniek, Karol zdmuchiwał je buzią. Trzeba tylko uważać żeby dziecko nie napiło się tej wody! 😉

To świetna zabawa dla dzieci! Bo które dziecko nie lubi baniek? W prosty sposób można zrobić je samemu a dziecko nieświadomie wykonuje ćwiczenia buzi!

Sztuczny śnieg

„Dla dzieci w wieku od jednego do trzech lat działania plastyczne skupiają się na wyrażaniu samych siebie, ruchu i doświadczaniu różnych materiałów” S. Davies

Masy plastyczne to bardzo wdzięczny materiał do zabawy z dziećmi i potrafi zająć je na bardzo długo! Chciałam zrobić Karolkowi sztuczny śnieg, bo w tym tygodniu mówimy sobie o pogodzie, jednak nie miałam mąki ziemniaczanej, a ona kolorystycznie nadaje się idealnie! Więc bawiliśmy się piaskiem księżycowym/ piaskiem kinetycznym. Potrzebujecie do tego mąki pszennej i oleju. Według przepisu na 4 szklanki mąki wlewamy pół szklanki oleju. Ja zrobiłam „na oko” i wyczucie 🙂 Ale bałwana udało nam się ulepić😂 Oczywiście znowu dziecko głównie pracuje dłońmi.

„Ujmijmy to następująco: inteligencja dziecka rozwinie
się do pewnego poziomu bez pomocy dłoni. Jeśli jednak
dłonie wspierają ten proces, inteligencja będzie wyższa,
a charakter dziecka silniejszy”.Maria Montessori

Jeśli spodobał Ci ten wpis, kliknij "Lubię to" albo udostępnij dalej! To daje mi motywację do działania! Dziękuje!

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *