Aktywności,  Młodsza grupa,  Żłobek

Pogoda

W poprzednim tygodniu dużo było eksperymentów i brudzenia, bo nasze aktywności kręciły się wokół tematyki zjawisk atmosferycznych i pogody! A jak takiemu maluchowi to wytłumaczyć? Najlepiej przez aktywności związane ze zmysłami! W tym wpisie chciałabym Wam znowu podsumować cały tydzień, aby łatwo było można znaleźć wszystko w jednym miejscu!

Tęczowy deszcz

Tydzień zaczęliśmy od eksperymentu, który w tym tygodniu miały wykonać również moje dzieci z przedszkola wraz z rodzicami.

Eksperyment ten uczy dzieci, jak powstaje deszcz. Kiedy krople wody odparowują, gromadzą się w chmurze i stają się coraz cięższe. W końcu staną się zbyt ciężkie, aby unosić się w powietrzu, więc spadają na ziemię w postaci deszczu! To też świetna okazja do utrwalenia nazw kolorów, ćwiczenia małej motoryki, chwytu pęsetowego i przede wszystkim udanej zabawy!

Do wykonania tego eksperymentu potrzebujemy:
-szklany wazon lub słoik
-bibułę/ barwniki spożywcze
-piankę do golenia
-małe pojemniki (po jednym dla każdego używanego koloru)
-woda
-zakraplacz lub strzykawkę

Starszym dzieciom w związku z tym eksperymentem można pozadawać kilka zadań do wykonania, np.:
-Co się stanie, jeśli użyjesz zimnej wody i ciepłej wody?
-Co jeśli użyjesz oleju zamiast wody do wypełnienia szklanki?

Pada deszcz

To bardziej aktywność z życia praktycznego, ale reprezentuje nam obieg wody. Za chmurki posłużyła nam wata a wodę zabarwiliśmy bibułą na niebiesko.

Karol najpierw musiał zabarwić wodę, a kiedy już była gotowa zanurzyć w niej watę i wycisnąć wodę do pustego słoika. Aktywność ta pokazuje, jak woda paruje i przechodzi w chmury, a chmury ponownie uwalniają wodę, tworząc deszcz. Prosta, praktyczna i bardzo absorbująca aktywność! Jednak przygotujcie sobie ściereczki, bo jak to w czasie deszczu bywa- tworzą się kałuże! 😉

Dziecko:

  • ćwiczy sobie w tej aktywności małą motorykę oraz koordynację ręka-oko
  • uczy się samodzielności, ponieważ po aktywności musi zadbać  o ład i porządek wokół siebie

Pory roku i pogoda

Jeżeli chodzi o temat pogody to jak najbardziej można powiązać z porami roku, bo przecież pogodę mamy różną!


Do tej aktywności wykorzystałam te pięknie wykonane karty od Pauliny z @proste.historyjki . Dopasowywaliśmy obrazki do pór roku, nazywaliśmy rzecz znajdująca się na każdym z nich a ja czasami jeszcze lubię Karolowi zaśpiewać piosenkę inspirowaną jakąś ilustracją, np. o kasztanach, wiośnie, bałwanie- łącze sobie w ten sposób edukację językową z muzyczną.

Dodatkowo w zestawie jest jeszcze jedna karta urodzinowa, aby dziecko mogło ją dopasować do pory roku, w której się urodziło! Piękne są te karty co? U Pauliny na profilu możecie je pobrać za darmo!

Dziecko w tej aktywności dokonuje klasyfikacji.

„Klasyfikacja to czynność umysłowa, polegająca tworzeniu grup przez łączenie obiektów posiadających pewne cechy wspólne. Klasyfikacja uważana jest za podstawową umiejętność poznawczą, regulującą człowiecze funkcjonowanie w świecie. Jest podstawą do tworzenia pojęć oraz definiowania. Umożliwia strukturalizację wszelkich doświadczeń, porządkując rzeczywistość zewnętrzną w spójną i sensowną całość.”

Sensoryczna tęcza

„Życie jest jak tęcza, żeby miało piękne barwy, potrzebuje zarówno słońca jak i deszczu.”

Zabarwiłam ryż w kolorach tęczy i ułożyłam Karolowi słońce, chmurę z deszczem oraz tęczę. Wytłumaczyłam mu jak powstaje taka tęcza, nazwaliśmy kolory w języku polskim i angielskim, a następnie zaczęła się swobodna zabawa! Karol dotykła ryż rączkami, chodził po nim, przesypywał, nabierał czerpakiem i łyżką.

Zabawy sensoryczne:

  • wspomagają poprawny kierunek położenia ciała w stosunku do podłoża,
  • doskonalą kontrolę ruchów głowy i tułowia,
  • ułatwiają odbieranie i przetwarzanie bodźców,
  • wzmacniają prawidłowe napięcie mięśniowe,
  • usprawniają koordynację ruchu gałek ocznych,
  • przyspieszają i sprzyjają rozwojowi mowy,
  • wpływają na harmonijną pracę układu nerwowego
  • stymulują dzieci do poznawania i odkrywania świata.

Wiatr

Aktywność ta polegała na dmuchaniu przez słomkę do kolorowej wody z żelem, aby powstawały bańki. A im większa tym lepiej! Bo to znaczy, że dziecko wydmuchało więcej powietrza! Kiedy już powstało dużo baniek, Karol zdmuchiwał je buzią. Trzeba tylko uważać żeby dziecko nie napiło się tej wody! 😉

To świetna zabawa dla dzieci! Bo które dziecko nie lubi baniek? W prosty sposób można zrobić je samemu a dziecko nieświadomie wykonuje ćwiczenia buzi!

Sztuczny śnieg

„Dla dzieci w wieku od jednego do trzech lat działania plastyczne skupiają się na wyrażaniu samych siebie, ruchu i doświadczaniu różnych materiałów” S. Davies

Masy plastyczne to bardzo wdzięczny materiał do zabawy z dziećmi i potrafi zająć je na bardzo długo! Chciałam zrobić Karolkowi sztuczny śnieg, bo w tym tygodniu mówimy sobie o pogodzie, jednak nie miałam mąki ziemniaczanej, a ona kolorystycznie nadaje się idealnie! Więc bawiliśmy się piaskiem księżycowym/ piaskiem kinetycznym. Potrzebujecie do tego mąki pszennej i oleju. Według przepisu na 4 szklanki mąki wlewamy pół szklanki oleju. Ja zrobiłam „na oko” i wyczucie 🙂 Ale bałwana udało nam się ulepić😂 Oczywiście znowu dziecko głównie pracuje dłońmi.

„Ujmijmy to następująco: inteligencja dziecka rozwinie
się do pewnego poziomu bez pomocy dłoni. Jeśli jednak
dłonie wspierają ten proces, inteligencja będzie wyższa,
a charakter dziecka silniejszy”.Maria Montessori

Jeśli spodobał Ci ten wpis, kliknij "Lubię to" albo udostępnij dalej! To daje mi motywację do działania! Dziękuje!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *