Aktywności

Rośliny wiosną

Kto mnie bacznie śledzi na Facebooku i Instagramie ten już zauważył, że w tym tygodniu z moim synem przerabiałam aktywności w tematyce „botaniki”.  W tym wpisie chciałabym Wam wszystko podsumować, opisać jeszcze raz wszystkie aktywności i wrzucić linki do stron gdzie możecie pobrać sobie dany materiał za darmo. Gotowi?

Cykl rozwoju fasoli

Wykonaliśmy praktyczny eksperyment naukowy, czyli cykl życia rośliny. Obejmuje on sadzenie nasion oraz obserwowanie procesu kiełkowania. Aktywność, która świetnie rozwija logiczne myślenie. Dziecko musi wykonać po kolei pewną sekwencję ruchów, aby eksperyment się udał. Oprócz tego uczy się nowego słownictwa: kiełkowanie, nasiona, korzenie, pędy, sadzonki.

Aby obserwować kiełkowanie nasion można posadzić ich różne rodzaje, a każde innymi metodami. Dziecko wtedy może dokonać porównań, obserwować i zwracać uwagę na szczegóły. Zasadziliśmy fasolę w szklanych pojemnikach, aby umożliwić nam obserwację procesu na każdym etapie. Do słoika dodaliśmy watę, trochę wody, aby ją zwilżyć i stworzyć wilgotne środowisko, w którym nasiona będą kiełkować. Ciekawe czy się uda?

W tej aktywności pokazujemy dziecku kolejności wzrostu rośliny, nazywamy każdy etap, prosimy dziecko, aby pokazało nam na obrazu, np. gdzie jest nasionko? A na koniec pytamy dziecko pokazując obrazek co na nim widzi, i zachęcamy aby spróbowało to nazwać.

Karty do tej aktywności możemy pobrać tutaj .

Akwarelowe kwiaty

Dopasowanie części kwiatów do całości obrazka. Na początku nazwaliśmy sobie kwiaty oraz części ich budowy, następnie Karol zaczął dopasowywać elementy do całości obrazka a ja pomagałam mu je nazywać. Ta aktywność łączy w sobie edukację językową oraz wychowanie kosmiczne.

Dziecko:

  • uczy się nowych pojęć i nazywa
  • nazywa kolory -ćwiczy motorykę małą
  • ćwiczy koordynację ręka oko

Tutaj możecie pobrać darmowe kwiaty

Sadzenie kwiatów

„Gdyby ludzie komunikowali swe myśli jedynie poprzez mowę, gdyby ich mądrość wyrażała się tylko przez słowa, żadne ślady przeszłości nie pozostałyby do dziś. To dzięki rękom, uzupełnieniu umysłu, cywilizacja może się rozwijać. Ręka jest tym największym darem, który dziedziczymy” M. Montessori

A gdyby tak zrobić pomoc razem z dzieckiem? Na którą nie trzeba wydawać dużych pieniędzy? Potrzebujemy: kolorowy papier, kolorowe drewniane patyczki, wytłaczankę, ewentualnie farby. Zrobiliśmy z Karolem kolorowe tulipany. Wycięłam mu tylko kwiaty, a on musiał dopasowywać je do patyczka o taki samym kolorze i przykleić. Kiedy już wszystko było gotowe, mogliśmy przejść do sadzenia tulipanów. Zrobiliśmy to w wytłaczance z jajek. Nacięłam dziury i voilà!

Można również na wytłaczance farbami namalować kolory w jakich mamy kwiaty, żeby dziecko je dopasowywało! A jak macie kilka wytłaczanek, to możecie zrobić kilka możliwości! Ja poprosiłam Karola, żeby ułożył kwiaty parami.

Dziecko:

  • ćwiczy motorykę małą (edukacja językowa) -ćwiczy koordynację ręka-oko
  • uczy się samodzielności
  • łączy w pary te same kolory (edukacja matematyczna)
  • nazywa kolory i je utrwala (kształcenie zmysłów)
  • dopasowuje kwiaty do koloru na wytłaczance( u mnie akurat tego nie ma) (edukacja matematyczna)
  • można kolory również nazywać w języku angielskim

Lawenda

Do pracy plastycznej wykorzystałam suszone kwiaty lawendy, zieloną farbę oraz klej. Postanowiłam, że dzisiaj posłużę się metodą zadań inspirujących, czyli zrobiłam najpierw pracę sama, a później Karol miał ją odwzorować oczywiście wg własnych możliwości. Najważniejszy był sam proces, a nie efekt końcowy. Oczywiście możecie całość wykonać farbami.

Działalności plastyczno-konstrukcyjne wymagają od dzieci operowania rękami, ale aktywizują również całą sferę kinestetyczną. Przyczyniają się do rozwoju koordynacji wzrokowo-ruchowej, usprawniają czynności manualne. Dają pole ruchom ekspresyjnym przejawiających się np. w rozmachu, płynności, rytmie, zmianie tępa i siły.

Boks sensoryczny

„W umyśle nie ma niczego, co wcześniej nie znalazło się w zmysłach” J. Lock

Boks sensoryczny z wiosennymi kwiatami ukrytymi w zabarwionym na zielono ryżu. Boksy sensoryczne to świetna forma zabawy sensorycznej dla niemowląt i małych dzieci, a także świetny sposób na zapewnienie im rozrywki.

Karol miał za zadanie wyszukanie wszystkich kwiatów i dopasowanie do kart z kolorami. Aktywność miała na celu kształcenie wrażliwości na barwy, utrwalenie ich nazw poprzez rozpoznanie i nazwanie- również w języku angielskim. Przy takiej aktywności dziecko rozwija również zmysł dotyku, ćwiczy małą motorykę i koordynację oko-ręka.

Plik z kwiatami do pobrania znajdziecie tutaj i tutaj

Więcej pomysłów i zdjęć aktywności dla dzieci żłobkowych i przedszkolaków znajdziecie na moim profilu na IG @zmiloscidodzieci i Facebooku https://www.facebook.com/zmiloscidodziecipl/ 🙂

Jeśli spodobał Ci ten wpis, kliknij "Lubię to" albo udostępnij dalej! To daje mi motywację do działania! Dziękuje!

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *