
Dzień Niepodległości- jak to wytłumaczyć dzieciom?
Zajęcia związane ze świętami narodowymi sprawiają mi zawsze trudność w realizacji, bo jak wytłumaczyć małemu dziecku o co tak na prawdę w nich chodzi? I jeszcze zrobić to w taki sposób, aby dzieci się nie zanudziły?
W tym roku zajęcia związane z niepodległością mam już za sobą i stwierdziłam, że podzielę się pomysłem na ich realizację. Może znajdzie się ktoś, kto może zostawił to sobie na następny tydzień lub po prostu przyda się Wam za rok!
Dzień Niepodległości- edukacja językowa
Przygotowując zajęciach dla dzieci staram się łączyć w nich jak najwięcej metod, ale zawsze najbliższa mojemu sercu jest metoda Marii Montessori, którą najbardziej lubię się kierować!
Wprowadzenie w historię Polski, to świetny pomysł na zajęcia z edukacji językowej. Przy każdym święcie narodowym warto przypomnieć dzieciom, jakie są nasze symbole narodowe, a żeby to ciekawie przedstawić, to warto zrobić dzieciom mini teatrzyk w oparciu o Legendę o Lechu, Czechu i Rusie.
No dobrze! Ale jak wytłumaczyć o co chodzi w tym Święcie Niepodległości? Super pomysł na to ma Monika z panimonia.pl. Zainspirowałam się i namalowałam na dużym arkuszu szarego papieru- Polskę. Wybrałam trójkę dzieci, jako symbol trzech zaborców (oczywiście w końcu przyłączyły się wszystkie dzieci 😉 ) i podarliśmy papier na kawałki. Nie było już naszej Polski. Tłumaczyłam im jak biedna była Polska, bo ją zniszczono i jak czuli się wtedy ludzie. Porównała to dzieciom do tego jak się czują, kiedy ktoś psuje im np. budowlę z klocków, a jak dobrze się czują, kiedy uda im się z czyjąś pomocą to szybko odbudować! I tak też zrobiliśmy- wzięłam taśmę bezbarwną i wszystkimi siłami próbowaliśmy skleić naszą Polskę!
Na zajęciach z edukacji językowe powiedzieliśmy również sobie o mieście w jakim mieszkamy, zaznaczyliśmy go na mapie, tak jak „serce” naszej Polski, czyli stolicę– Warszawę- jako ważne miejsce dla nas Polaków.
Jeżeli edukacja językowa to oczywiście lekcja trójstopniowa według pedagogiki Marii Montessori, dzięki której wprowadziłam nowe pojęcia: flaga i godło. Nie miałam do tego typowych kart trójdzielnych, wykorzystałam gotowe obrazki ze strony https://przedszkolankowo.pl/2017/01/20/polskie-symbole-plansze/
Hymn i polonez- wychowanie dla kultury życia, duża motoryka
Zajęcia zaczęłam od lekcji trójstopniowej, aby wprowadzić dzieciom nowe słowo- hymn, przy okazji przypominając sobie poprzednie dwa. Następnie wytłumaczyłam dzieciom, że hymn to:
- najważniejszy utwór w Polsce,
- gdzie najczęściej możemy go usłyszeć i przy jakich wydarzeniach
- jak należy się zachowywać, kiedy go śpiewamy.
Następnie odsłuchaliśmy sobie dwie zwrotki w odpowiednio przybranej postawie.
Warto też dzieci zapoznać z najstarszym tańcem narodowym jakim jest polonez. Ja moim pokazałam kroki, a następnie wspólnie zaczęliśmy tańczyć, przy tym improwizując- dzieciom bardzo się spodobało! Dlatego spontanicznie wymyśliłam, aby codziennie się go uczyć i zatańczyć go na podsumowanie zajęć w piątek ze starszą grupą 🙂
Piosenki patriotyczne dla dzieci- muzyka
Jesteśmy Polką i Polakiem, chyba każdy ją zna. Szybko wpada w ucho i dzieci bardzo ją lubią!
Zozi- co to jest niepodległość? Tą piosenką proponuję bardziej dla starszych dzieci.
A żeby utrwalić jakie miasto jest naszą stolicą, proponuję starą jak świat piosenkę- Jedzie pociąg. Można przy niej zrobić pociąg z dziećmi, zwiedzić przy okazji całe przedszkole a po zakończonej piosence przypomnieć sobie jak nazywa się nasza stolica.
Z czym nam się kojarzy Polska?-edukacja matematyczna
Chciałam również przedstawić dzieciom z czym nam się kojarzy nasz kraj i do tych zajęć przygotowałam karty trójdzielne, które możecie pobrać do swoich zajęć na dole strony. Z młodszymi dziećmi wykorzystałam karty z nazwami + karty bez nazw, aby dopasowywały je do pary, a przy okazji nazywały.
W edukacji matematycznej można również wykorzystać polskie monety. Zadaniem dzieci będzie ich segregacja, tworzenie zbiorów, zajęcia z pojęciami „mniej” i „więcej” czy u starszych, np. dodawanie czy odejmowanie.`
Praca plastyczna- wychowanie przez sztukę, sensoryka
Wyszukałam dla Was w internecie kilka inspiracji na pracę plastyczną, dotyczącą tego tematu:
Podsumowanie zajęć
Na zakończenie tygodnia warto sobie podsumować cały tydzień. Co można w takim razie zrobić?
- urządzenie jakiegoś quizu dla starszych dzieci;
- zabawa w stacje z zadaniami do wykonania, np. ułożenie godła z puzzli, ułożenie flagi z nakrętek;
- zajęcia otwarte dla rodziców, w tym występny dzieci;
- jakaś wspólna duża praca plastyczna;
- przygotowanie z rodzicem projektu czy albumu o Polsce a następnie podzielenie się tym na zajęciach otwartych;
A co można zrobić z dziećmi w żłobku?
Oczywiście dopasowujemy treści do wieku dziecka i tutaj też mamy wiele możliwości, np.:
- wprowadzamy dziecko w świat barw narodowych, możemy zrobić butlę sensoryczną z ryżem biało czerwonym (ryż można zabarwić np. bibułą na czerwono);
- możemy zrobić dużą flagę Polski, tak jak ta powyżej, dzieci mogą wtedy odbijać swoje rączki;
- oczywiście możemy z nimi śpiewać piosenki o Polsce, najlepiej z pokazywaniem 😉
- możemy również wykorzystać moje karty trójdzielne z symbolami Polski. Karty można ukryć w biało- czerwonym ryżu, aby dzieci je wyszukiwały a następnie dopasowywały do kart z nazwami;
Możliwości jest wiele a pomysłów jeszcze więcej! Szkoda tylko, że niekiedy czasu tak mało 😉
A tutaj obiecane karty trójdzielne mojego wykonania do pobrania:
I jak Wam się spodobał pomysł na zajęcia? Dajcie znać czy mam coś takiego dla Was tworzyć!

