Pomysły na zajęcia

Dzień Niepodległości- jak to wytłumaczyć dzieciom?

Zajęcia związane ze świętami narodowymi sprawiają mi zawsze trudność w realizacji, bo jak wytłumaczyć małemu dziecku o co tak na prawdę w nich chodzi? I jeszcze zrobić to w taki sposób, aby dzieci się nie zanudziły?

W tym roku zajęcia związane z niepodległością mam już za sobą i stwierdziłam, że podzielę się pomysłem na ich realizację. Może znajdzie się ktoś, kto może zostawił to sobie na następny tydzień lub po prostu przyda się Wam za rok!

Dzień Niepodległości- edukacja językowa

Przygotowując zajęciach dla dzieci staram się łączyć w nich jak najwięcej metod, ale zawsze najbliższa mojemu sercu jest metoda Marii Montessori, którą najbardziej lubię się kierować!

Wprowadzenie w historię Polski, to świetny pomysł na zajęcia z edukacji językowej. Przy każdym święcie narodowym warto przypomnieć dzieciom, jakie są nasze symbole narodowe, a żeby to ciekawie przedstawić, to warto zrobić dzieciom mini teatrzyk w oparciu o Legendę o Lechu, Czechu i Rusie.

No dobrze! Ale jak wytłumaczyć o co chodzi w tym Święcie Niepodległości? Super pomysł na to ma Monika z panimonia.pl. Zainspirowałam się i namalowałam na dużym arkuszu szarego papieru- Polskę. Wybrałam trójkę dzieci, jako symbol trzech zaborców (oczywiście w końcu przyłączyły się wszystkie dzieci 😉 ) i podarliśmy papier na kawałki. Nie było już naszej Polski. Tłumaczyłam im jak biedna była Polska, bo ją zniszczono i jak czuli się wtedy ludzie. Porównała to dzieciom do tego jak się czują, kiedy ktoś psuje im np. budowlę z klocków, a jak dobrze się czują, kiedy uda im się z czyjąś pomocą to szybko odbudować! I tak też zrobiliśmy- wzięłam taśmę bezbarwną i wszystkimi siłami próbowaliśmy skleić naszą Polskę!

Na zajęciach z edukacji językowe powiedzieliśmy również sobie o mieście w jakim mieszkamy, zaznaczyliśmy go na mapie, tak jak „serce” naszej Polski, czyli stolicę– Warszawę- jako ważne miejsce dla nas Polaków.

Jeżeli edukacja językowa to oczywiście lekcja trójstopniowa według pedagogiki Marii Montessori, dzięki której wprowadziłam nowe pojęcia: flaga i godło. Nie miałam do tego typowych kart trójdzielnych, wykorzystałam gotowe obrazki ze strony https://przedszkolankowo.pl/2017/01/20/polskie-symbole-plansze/

Hymn i polonez- wychowanie dla kultury życia, duża motoryka

Zajęcia zaczęłam od lekcji trójstopniowej, aby wprowadzić dzieciom nowe słowo- hymn, przy okazji przypominając sobie poprzednie dwa. Następnie wytłumaczyłam dzieciom, że hymn to:

  • najważniejszy utwór w Polsce,
  • gdzie najczęściej możemy go usłyszeć i przy jakich wydarzeniach
  • jak należy się zachowywać, kiedy go śpiewamy.

Następnie odsłuchaliśmy sobie dwie zwrotki w odpowiednio przybranej postawie.

Warto też dzieci zapoznać z najstarszym tańcem narodowym jakim jest polonez. Ja moim pokazałam kroki, a następnie wspólnie zaczęliśmy tańczyć, przy tym improwizując- dzieciom bardzo się spodobało! Dlatego spontanicznie wymyśliłam, aby codziennie się go uczyć i zatańczyć go na podsumowanie zajęć w piątek ze starszą grupą 🙂

Piosenki patriotyczne dla dzieci- muzyka

Jesteśmy Polką i Polakiem, chyba każdy ją zna. Szybko wpada w ucho i dzieci bardzo ją lubią!
Zozi- co to jest niepodległość? Tą piosenką proponuję bardziej dla starszych dzieci.
A żeby utrwalić jakie miasto jest naszą stolicą, proponuję starą jak świat piosenkę- Jedzie pociąg. Można przy niej zrobić pociąg z dziećmi, zwiedzić przy okazji całe przedszkole a po zakończonej piosence przypomnieć sobie jak nazywa się nasza stolica.

Z czym nam się kojarzy Polska?-edukacja matematyczna

Chciałam również przedstawić dzieciom z czym nam się kojarzy nasz kraj i do tych zajęć przygotowałam karty trójdzielne, które możecie pobrać do swoich zajęć na dole strony. Z młodszymi dziećmi wykorzystałam karty z nazwami + karty bez nazw, aby dopasowywały je do pary, a przy okazji nazywały.

W edukacji matematycznej można również wykorzystać polskie monety. Zadaniem dzieci będzie ich segregacja, tworzenie zbiorów, zajęcia z pojęciami „mniej” i „więcej” czy u starszych, np. dodawanie czy odejmowanie.`

Praca plastyczna- wychowanie przez sztukę, sensoryka

Wyszukałam dla Was w internecie kilka inspiracji na pracę plastyczną, dotyczącą tego tematu:

Podsumowanie zajęć

Na zakończenie tygodnia warto sobie podsumować cały tydzień. Co można w takim razie zrobić?

  • urządzenie jakiegoś quizu dla starszych dzieci;
  • zabawa w stacje z zadaniami do wykonania, np. ułożenie godła z puzzli, ułożenie flagi z nakrętek;
  • zajęcia otwarte dla rodziców, w tym występny dzieci;
  • jakaś wspólna duża praca plastyczna;
  • przygotowanie z rodzicem projektu czy albumu o Polsce a następnie podzielenie się tym na zajęciach otwartych;

A co można zrobić z dziećmi w żłobku?

Oczywiście dopasowujemy treści do wieku dziecka i tutaj też mamy wiele możliwości, np.:

  • wprowadzamy dziecko w świat barw narodowych, możemy zrobić butlę sensoryczną z ryżem biało czerwonym (ryż można zabarwić np. bibułą na czerwono);
  • możemy zrobić dużą flagę Polski, tak jak ta powyżej, dzieci mogą wtedy odbijać swoje rączki;
  • oczywiście możemy z nimi śpiewać piosenki o Polsce, najlepiej z pokazywaniem 😉
  • możemy również wykorzystać moje karty trójdzielne z symbolami Polski. Karty można ukryć w biało- czerwonym ryżu, aby dzieci je wyszukiwały a następnie dopasowywały do kart z nazwami;

Możliwości jest wiele a pomysłów jeszcze więcej! Szkoda tylko, że niekiedy czasu tak mało 😉

A tutaj obiecane karty trójdzielne mojego wykonania do pobrania:

I jak Wam się spodobał pomysł na zajęcia? Dajcie znać czy mam coś takiego dla Was tworzyć!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *