Depresja u dzieci, zdolność do samoregulacji, poczucie, że czas „leci” wolniej?

Przychodzę dzisiaj do Was z nowymi badaniami na temat naszych dzieci, w którym przeczytacie między innymi o tym co ma wpływ u nich na depresję a raczej jej brak, co sprawia, że dzieciom czas „leci” wolniej, czy mają zdolność samoregulacji jeśli chodzi o jedzenie i w jakim wieku są w stanie „poznać” się na człowieku i jak w związku z tym się zachowują?

Gry zespołowe a depresja

Depresja u dorosłych od dawna związana jest z kurczeniem się hipokampa, regionu mózgu, który odgrywa ważną rolę w zapamiętywaniu i reakcji na stres.

Obecnie nowe badania z Uniwersytetu Waszyngtońskiego w St. Louis powiązały udział w sportach zespołowych z większymi objętościami hipokampa u dzieci i mniejszą depresją u chłopców w wieku od 9 do 11 lat.

Badanie opiera się na ogólnokrajowej próbie 4191 dzieci w wieku 9-11 lat. Rodzice przekazali informacje o udziale dziecka w zajęciach sportowych i innych oraz o objawach depresji. Skany mózgu dzieci dostarczyły danych na temat ich obustronnej objętości hipokampa.

Podczas gdy inne badania wykazały pozytywny wpływ ćwiczeń na depresję, to to jest jednym z pierwszych, które pokazuje, że udział w sportach zespołowych może mieć podobne działanie przeciwdepresyjne na dzieci [1].

Dlaczego dzieciom czas leci wolniej?

Badacze z Uniwersytetu Duke’a mają nowe wyjaśnienie, dlaczego te niekończące się dni dzieciństwa zdawały się trwać o wiele dłużej niż nam dorosłym.

Ta pozorna rozbieżność czasowa może być związana z coraz wolniejszą prędkością, z jaką obrazy są uzyskiwane i przetwarzane przez ludzki mózg w miarę starzenia się ciała.

Ludzie często są zdumieni tym, jak wiele pamiętają z dni, które wydawały się trwać wiecznie w ich młodości. Nie chodzi o to, że ich doświadczenia były znacznie głębsze lub bardziej znaczące, tylko dlatego, że były przetwarzane w szybszym tempie.

O tym wszystkim świadczy częstotliwość poruszania się oczu niemowląt, ponieważ niemowlęta przetwarzają obrazy szybciej niż dorośli, ich oczy poruszają się częściej, uzyskując i integrując więcej informacji [2].

Czy dzieci mają zdolność samoregulacji?

Naukowcy odkryli, że w przypadku podawania większych porcji typowych posiłków lub przekąsek przedszkolaki spożywały więcej żywności, zarówno pod względem masy, jak i kalorii.

Odkrycia – opublikowane niedawno w American Journal of Clinical Nutrition – sugerują, że opiekunowie powinni zwracać szczególną uwagę nie tylko na ilość podawanej żywności, ale także na różnorodność żywności.

W pięciodniowym badaniu uczestniczyło 46 dzieci w wieku od trzech do pięciu lat z ośrodków opieki nad dziećmi. Po przeanalizowaniu danych naukowcy odkryli, że podawanie większych porcji powodowało, że dzieci jedzą o 16 procent więcej jedzenia niż w przypadku mniejszych porcji, co prowadzi do dodatkowych 18 procent kalorii.

„Gdyby przedszkolaki miały zdolność samoregulacji spożycia kalorii, powinny były wyczuć, że dostawały dodatkowe pieniądze w ciągu pięciu dni i zaczęły jeść mniej. Ale nie widzieliśmy żadnych dowodów na to”- mówi jeden z badaczy.

Naukowcy odkryli również, że dzieci z wyższym BMI w swoim wieku były bardziej narażone na zjadanie większych porcji jedzenia [3].

Ocena charakteru drugiego człowieka

Podobnie jak dorośli, dzieci w wieku do 5 lat dokonują szybkich i spójnych ocen charakteru innych w oparciu o rysy twarzy, takie jak nachylenie ust lub odległość między oczami. Te rysy twarzy również kształtują zachowanie dzieci wobec innych.

Naukowcy przeprowadzili serię czterech eksperymentów z prawie 350 dziećmi w wieku od 3 do 13 lat. Niektóre eksperymenty obejmowały również dorosłych uczestników, ponieważ badacze chcieli porównać oceny dzieci z wynikami uzyskanymi od dorosłych.

„Pokazuje to, że dzieci już w przedszkolu używają wyglądu twarzy do określania znaczących ocen i oczekiwań wobec zachowania innych” – powiedział Charlesworth [4].

Może spodoba Ci się też o...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

11 + eleven =