Czy programowanie wpływa na rozwój dziecka? Czy dziecko powinno posiadać telewizor w pokoju?

Dawno mnie tu nie było, więc spieszę do Was z nowym wpisem. A czego dziś ciekawego dowiemy się z badań na temat naszych dzieci? Zapraszam do lektury.

Kolory

Wiele małych dzieci potrafi rozpoznać kolory już w wieku 19 miesięcy. Naukowcy pokazali 146-iu dzieciom w wieku od 1 do 4 lat, ekran z parami obiektów w dwóch różnych kolorach – np. czerwony samochód i niebieski samochód. Następnie powiedzieli „Spójrz, czerwony” lub „Spójrz, czerwony samochód” i zastosowali technologię śledzenia oczu, aby zarejestrować, na który z dwóch obiektów spojrzało dziecko. Naukowcy odkryli również, że dokładność dzieci w rozpoznawaniu poprawiła się, gdy słowo kolorowe zostało użyte jako przymiotnik (np. „Spójrz, czerwony samochód”), a nie samo („Spójrz, czerwony”). [1]

Programowanie a lepszy rozwój dziecka?

Wielu rodziców i wychowawców uważa, że uczenie dzieci programowania komputerów może poprawić ich zdolności poznawcze i wyniki w szkole. Metaanaliza w Journal of Educational Psychology potwierdza to stwierdzenie, jednak nie dotyczy ono wszystkich umiejętności. Naukowcy odkryli, że dzieci uczące się kodowania mają lepszą wydajność w przypadku zadań wymagających twórczego myślenia, umiejętności matematycznych i metapoznania. Natomiast w mniejszym stopniu, zadań wymagających umiejętności przestrzennych i rozumowania. Najmniejszy wpływ nauka programowania ma na umiejętności czytania i pisania. [2]

Zbyt wiele czasu przed telewizorem a skutki na rozwój dziecka

Zbyt wiele czasu przed telewizorem pozbawia dziecko bardziej wzbogacających działań rozwojowych i może po częsci wyjaśnić złe nawyki żywieniowe i trudności społeczno-emocjonalne w wieku nastoletnim. „Wczesne lata są krytycznym okresem w rozwoju dziecka”, powiedziała autorka badań Linda Pagani, profesor w Szkole Psychoedukacji UdeM. „Intuicyjnie rodzice wiedzą, że sposób, w jaki ich dzieci spędzają wolny czas, wpłynie na ich dobre samopoczucie w perspektywie długoterminowej” – powiedział Pagani. „A ponieważ telewizja jest ich najczęstszą rozrywką, jasne jest, że wiele godzin spędzonych przed ekranem ma wpływ na ich wzrost i rozwój, zwłaszcza jeśli telewizor znajduje się w prywatnym miejscu, takim jak sypialnia”. [3]

Matka natura a zaburzenia psychiczne u dzieci

Dzieci dorastające w bardziej zielonym otoczeniu mają do 55% mniejsze ryzyko rozwoju różnych zaburzeń psychicznych w późniejszym życiu. Wskazuje na to badanie przeprowadzone na Uniwersytecie Aarhus w Danii, podkreślające potrzebę projektowania ekologicznych i zdrowych miast na przyszłość. Kristine Engemann mówi: „Istnieje coraz więcej dowodów na to, że środowisko naturalne odgrywa większą rolę w zdrowiu psychicznym niż wcześniej sądzono. Nasze badania są ważne, ponieważ pozwalają nam lepiej zrozumieć jego znaczenie w szerszej populacji”. [4]

Lęk a frekwencja w szkole

Nowe badania wykazały, że lęk może być czynnikiem słabej frekwencji w szkole wśród dzieci i młodzieży. Katie Finning: „Lęk jest głównym problemem, który nie tylko wpływa na edukację młodych ludzi, ale może także prowadzić do gorszych wyników w nauce, społeczeństwie i gospodarce. Ważne jest, abyśmy podchodzili do znaków ostrzegawczych i wspierali młodych ludzi”.[5]

Konflikt z mamą a sens życia?

Dzieci, które mają większy konflikt w relacjach ze swoimi matkami we wczesnych latach szkoły podstawowej, mogą mieć trudności ze znalezieniem sensu życia, gdy osiągną dorosłość. „Jedną z największych wiadomości z tych wyników jest to, że droga do celowego życia zaczyna się bardzo wcześnie, zanim zaczniemy rozważać różne cele na całe życie” – powiedział Patrick Hill, profesor nadzwyczajny nauk psychologicznych i mózgowych w Arts & Sciences i współautor badania. Chociaż poczucie celu jest ważne dla wyznaczania celów i wybierania kariery, badania pokazują, że odgrywa ono również kluczową rolę w motywowaniu dzieci do rozwijania umiejętności życiowych niezbędnych do uzyskania niezależności – uczenia się, gotowania, utrzymania się i mnóstwo innych umiejętności potrzebnych do radzenia sobie w dorosłości. [6]

Wpływ rodzica na sukcesy dziecka

Według dużego badania z nowatorskim podejściem czas, jaki rodzice spędzają z dziećmi, ma ogromny wpływ na ich osiągnięcia edukacyjne. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące dzieci w Izraelu, które straciły rodzica w wyniku śmierci lub rozwodu. Stwierdzili, że kiedy dochodzi do jednego z powyższych , większy wpływ na osiągnięcia i wykształcenie dziecka, ma ta osoba osoby, która przeżyła lub sprawuje opiekę nad dzieckiem. A im dłuższa jest nieobecność jednego rodzica, tym mniejszy wpływ ma on na przyszły sukces dziecka.„W toczącej się debacie na temat tego, co pomaga dzieciom osiągnąć sukces akademicki, pokazujemy, że genetyka nie jest jedynym ważnym czynnikiem”, powiedział Bruce Weinberg, współautor badania i profesor ekonomii na Uniwersytecie Stanowym Ohio. [7]

Może spodoba Ci się też o...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

1 × 5 =