Kilka słów o stresie dyskryminacyjnym, wdzięczności u dzieci i wyłączaniu im ekranów…

Laptop czy telefon włączcie
Obraz wyostrzcie i usiądźcie, bo….
Zaczynam dla Was nowy cykl… 🙂

Cykl wpisów na temat badań dotyczących naszych dzieci. A dziś w temacie stres dyskryminacyjny, wdzięczność, wpływ rozmów na język naszych dzieci oraz o tym co się stanie kiedy zmniejszymy naszym dzieciom czas spędzany przed ekranami. Zapraszam!

Stres dyskryminacyjny

Nastolatkowie, którzy doświadczają dyskryminacji rasowej i etnicznej, cierpią znacznie na zdrowiu psychicznym oraz ponoszą inne konsekwencje, sugeruje metaanaliza Americans Psychologist. Naukowcy przeanalizowali wyniki z 214 badań – których uczestnikami było ponad 91 000 nastolatków. Większość badań przeprowadzono w Stanach Zjednoczonych. Naukowcy stwierdzili, że dyskryminacja była związana z objawami depresji, zaburzeniami psychicznymi, niższym poczuciem własnej wartości, niższymi osiągnięciami w nauce, mniejszą motywacją, ryzykownymi zachowaniami seksualnymi i używaniem niebezpiecznych substancji.

Wychowywanie wdzięcznych dzieci

Wspieranie wdzięczności może zachęcić młodzież do stawania się mniej materialistyczną i bardziej hojną, sugeruje studium w Journal of Positive Psychology. Naukowcy poprosili 61 nastolatków o prowadzenie codziennych zapisków przez okres dwóch tygodni. Połowa z nich miała pisać o tym, za kogo i za co byli wdzięczni, podczas gdy grupa kontrolna po prostu rejestrowała codzienne czynności. Zarówno przed, jak i po dwóch tygodniach, młodzież uzupełniła ankiety oceniające poziom wdzięczności i materializmu. Uczestnicy, którzy prowadzili dzienniki wdzięczności, wykazywali znaczny wzrost wdzięczności i spadku materializmu; grupa kontrolna nie. Pod koniec tych dwóch tygodni naukowcy dali nastolatkom 10 USD i powiedzieli im, że mogą zatrzymać wszystko lub przekazać darowiznę na cele charytatywne. Grupa wdzięczności przekazała średnio 6,81 $ swoich zarobków, podczas gdy grupa kontrolna przekazała 4,23 $.

Chcemy aby nasze dzieci były wdzięczne, pomocne i miały pozytywne podejście do życia. Uczmy ich wdzięczności a zacznijmy od siebie! Codziennie budźmy się z myślami za co jesteśmy wdzięczni i kończmy dzień dziękując za wszystko co nas dobrego spotkało. Od razu dzień staje się lepszy!

Wczesna ekspozycja na język

Im więcej małe dzieci stykają się ze złożoną i bogatą rozmową, tym lepsze mają zdolności kognitywne i językowe, które rozwijają się w późniejszym dzieciństwie. Naukowcy wykorzystali oprogramowanie komputerowe do analizy sześciu miesięcy nagrań z domów 146 niemowląt i małych dzieci, w wieku od 2 do 36 miesięcy. Odkryli, że jeśli rodzice dużo rozmawiali ze swoimi dziećmi w wieku od 18 do 24 miesięcy, dzieci te przewyższały o 14 do 27 procent w IQ inne dzieci z rozumienia werbalnego i zasobu słów 10 lat później.

Zbiorowa mądrość – u dzieci

Młodzież i dzieci w wieku 11 lat mogą współpracować w grupach, aby poprawić swoje wyniki w zadaniach. Naukowcy poprosili 219 uczniów w wieku od 11 do 19 lat o wspólną pracę w grupach po trzy osoby w celu oszacowania liczby słodyczy w słoiku. Uczniowie przedstawili swoje indywidualne oceny przed i po dyskusji grupowej, a następnie grupa podała swoje wyniki po wspólnej dyskusji. W każdym wieku wyniki zadań rozwiązywanych w grupach były na ogół dokładniejsze niż kiedy dzieci wskazywały wyniki indywidualnie.

Wyłącz ekran!

Dzieci, które spędzają mniej niż dwie godziny dziennie przy ekranie, lepiej radzą sobie z testami zdolności poznawczych niż osoby, które spędzają więcej czasu w Internecie lub oglądają telewizję, sugeruje badanie w The Lancet Child & Adolescent Health. Badacze przeanalizowali dane dotyczące 4 520 dzieci w wieku od 8-11-letnich z ośrodków w Stanach Zjednoczonych. Z badań wyszło, że 37 procent dzieci spełnia wytyczne dotyczące czasu korzystania z mediów (mniej niż dwie godziny dziennie), 51 procent spełnia wytyczne dotyczące snu (9 do 11 godzin snu dziennie), a 18 procent spełnia wytyczne aktywności fizycznej (co najmniej jedna godzina dziennie) . Tylko 5 procent dzieci spełniało wszystkie trzy powyższe wytyczne, co wiązało się z najlepszymi wynikami w testach myślenia, języka i pamięci. Natomiast dzieci, które spełniały jedynie wskazówki dotyczące spędzania mniejszej ilości czasu przed ekranem również miały lepsze wyniki w powyższych testach.

Źródła

  • https://doi.org/10.1080/17439760.2018.1497688
  • http://pediatrics.aappublications.org/content/142/4/e20174276#ref-10
  • https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0204462
  • https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2352464218302785?via%3Dihub

Może spodoba Ci się też o...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

four × 1 =