Dlaczego niemowle nie chce spać?

Dlaczego niemowle nie chce spać?

Tak późno zasypia? Takie dziecko powinno iść spać o 19!

Moje dziecko przebudza się tylko raz w nocy! A moje przesypia całą noc!

Moje dziecko zasypia samo, nie muszę go usypiać. 

Kiedy dziecko przychodzi na świat jedną z rzeczy nad którymi rodzic się zastanawia jest to jak dziecko będzie spało, czy nie będzie miało problemów z przesypianiem nocy, ile godzin powinno spać, ile powinno mieć drzemek i w jakich godzinach.

Nie ma pewnie rodzica lub jest nas przewaga, który nie wpisywał w wyszukiwarce internetowej hasła: „dlaczego niemowlę nie chce spać”, „niemowlak, który nie śpi”, „kiedy niemowlę przesypia całą noc”, „ dlaczego dziecko się wybudza”, bądź nie czerpał na ten temat wiedzy z książek. Ja sama do nich należałam.

Mój syn od początku dobrze spał w nocy, wiadomo budził się na karmienie. Jednak zasypiał późno i czasami jeszcze teraz mu się to zdarzy. Były dni, że w ciągu dnia spał tylko na spacerze, albo na rękach, bo kiedy się go odkładało wybudzał się i zaczynał płakać. Nie raz się zastanawiałam czy robię coś nie tak, bo przecież niemowlak powinien dużo spać, bo przecież dziecko koleżanki tak ładnie śpi, bo wszyscy wkoło tak mówią. Moje zmęczenie i to, że się martwiłam też mi nie ułatwiało sprawy- a dziecko to bardzo wyczuwa. Jako nowy rodzic chciałam być perfekcyjna. Chciałam wiedzieć już tu i teraz co zrobić. A szczerze? Taką wiedzę przekazuje nam najlepiej nasze dziecko i jego obserwacja, bo przecież każde dziecko jest inne.

 

To jak to jest z tym snem?

Nowi rodzice często słyszą sprzeczne porady dotyczące snu. A tak naprawdę powinniśmy być ostrożni w stosunku do wszystkich zaleceń. Jeśli chodzi o całkowity czas snu, dzieci różnią się znacznie od siebie. Jeden zdrowy noworodek może spać zaledwie 9 godzin dziennie. Inny może spać nawet 20 godzin. W wieku 12 miesięcy różnice są mniej skrajne, ale nadal znaczące: zdrowe dzieci przesypiają od 10 do 16 godzin.

Dzieci zasypiają inaczej niż dorośli. Mają krótsze fazy snu i więcej okresów przebudzenia. Są też dwukrotnie dłużej w lekkim śnie. Niektóre zasypiają łatwo, ale nie śpią długo. Inne zasypiają z trudem, lecz potem już śpią dobrze. Jeszcze inne ani nie chcą się położyć ani spać.

Prawda jest taka, że każde dziecko przychodzi na świat z określonym temperamentem, co przesądza o tym jak zasypia i jak śpi. Należy jeszcze podkreślić, że każda rodzina jest inna, ma inny styl życia i przede wszystkim:

NIE MA WŁAŚCIWEGO SPOSOBU, BY USPAĆ DZIECKO.

Za to jest kilka faktów:

  • nikt nie przesypia całej nocy, nawet my dorośli budzimy się czasami nawet nie zdając sobie z tego sprawy
  • dzieci zasypiają inaczej- w pierwszych miesiącach zapadają w sen, przechodząc początkowo przez fazę snu lekkiego trwającego około 20 minut
  • dzieci potrzebują pomocy by zasnąć
  • dzieci mają w trakcie snu więcej okresów, kiedy łatwo się przebudzają, mają też trudności z powtórnym zaśnięciem
  • zwyczaje nocne dziecka bardziej zależą od jego temperamentu niż zdolności wychowawczych jego rodziców- dzieci śpią tak jak śpią- albo nie śpią- ponieważ tak właśnie zostały stworzone
  • nie możesz wymuszać na dziecku zaśnięcia
  • zachowania dzieci dotyczące snu zaczynają się stabilizować w wieku od trzech do sześciu miesięcy

 

Marzenia senne dzieci

Przede wszystkim warto sobie powiedzieć, że dzieci nie mają marzeń sennych tak jak dorośli. Według psychologa Davida Foulkesa, jednego z wiodących ekspertów w dziedzinie snu dziecięcego, dzieci przez pierwsze kilka lat życia są w rzeczywistości pozbawieni marzeń.

To co je wybudza? Głód, uczucie chłodu, pozostawienie samym…

W ewolucji człowieka, dziecko pozostawione w spokoju było dzieckiem, które mogło głodować lub zostać zjedzonym przez dzikie zwierzę. Kiedyś nie zostawiano dzieci w łóżeczkach, dlatego noworodki budząc się w samotności nie wiedzą, że mama zaraz do nich przyjdzie, bo na monitorze widzi, że dziecko się obudziło. Dla noworodka, który ma tylko instynkty przekazywane przez ewolucję, nie karmienie się, gdy jest głodny, oznacza, że mama jest daleko, a ono jest w wielkim niebezpieczeństwie.

Z pewnością nie oznacza to, że metody rodzicielskie, takie jak noszenie i karmienie dziecka na żądanie, zapobiegną dziecku koszmarów sennych. Powodów może być i jest nadal wiele.

1.Do przyczyn fizycznych należą np.:

  • ząbkowanie
  • mokre lub zabrudzone pieluchy
  • uczulające ubrania
  • głód
  • zatkany nos
  • za zimno lub za ciepło

 2.Przyczyny związane z otoczeniem:

  • zmienna temperatura i wilgotność
  • alergie wziewne
  • zimne łóżko
  • nieznajome dźwięki

3.Ukryte przyczyny medyczne:

  • refluks żołądkowo- przełykowy
  • przeziębienie
  • infekcje ucha
  • gorączka
  • alergie i ich objawy jelitowe
  • infekcje dróg moczowych
  • zaburzenia integracji sensorycznej

4.Przyczyny rozwojowe
5.Przyczyny emocjonalne
6.Temperament

 

Odkrywanie świata przez dziecko zawsze będzie się wiązało z czymś co je będzie przerażać. Ważne jest, aby pamiętać, że to dziecko jest tutaj nowe i że wszystko co je otacza jest dla niego nieznane i dziwne.

 

Stwórz swój własny styl zasypiania

Najlepszą metodą jest tak naprawdę wypracowanie swojej metody na zasypianie dziecka i bycie otwartym na znalezienie tego co będzie odpowiadało jemu i twojemu stylowi życia i nawykom związanym ze spaniem.

Chyba niejeden z rodziców zauważył jak dziecko jest czułe na zmiany i jak przez to zaburza się jego sen w ciągu dnia czy nocy, dlatego tak ważne jest aby dzień przebiegał spokojnie a wpływ na to ma:

  • ustalenie stałych pór drzemek
  • ustalenie stałej pory snu, pamiętając przy tym wszystkim o dopasowaniu pory snu dziecka do swojego trybu życia a nie trzymania się sztywno starej zasady, że dziecko powinno iść spać o 19 czy 20. Jeżeli rodzice późno wracają z pracy, lepiej jak dziecko przedrzemie część popołudnia, a wieczorem gdy spotka się z rodzicami było wypoczęte.
  • dziecko działa według wzorca skojarzeń, dlatego uczyńcie z pory zasypiania Wasz własny rytuał

Co wpływa na spokojny sen dziecka?

  • naucz dziecko, że dzień jest czasem na posiłek a noc czasem na sen
  • porządnie nakarm dziecko przed snem lub gdy przebudzi się w nocy po raz pierwszy, szczególnie jeśli jest karmione piersią. Brzuszek dziecka powinien być pełen, ale nie powinien być przepełniony, bo dzieci których brzuszki są zbyt puste lub zbyt pełne będą spać niespokojne
  • układaj dziecko spać na plecach, chyba, że lekarz zaleci co innego
  • dopasuj ubranko do spania według temperatury w pokoju i upodobania dziecka
  • kiedy odłożysz dziecko do spania połóż na nim ręce, dziecko może potrzebować naszego ciepłego dotyku ręki aby pozwolić sobie na sen
  • mama może zostawić w łóżeczku dziecka coś od siebie
  • spokojne miejsce do snu- większości dzieci nie przeszkadzają jakieś dźwięki gdy śpią, jednak są dzieci, które łatwo przestraszyć niespodziewanym odgłosem, wtedy warto zadbać o to aby taka sytuacja się nie zdarzyła, np. wycisz telefon, wyprowadź psa z pokoju
  • kiedy już zauważymy jaki temperament ma nasze dziecko, zauważymy też jak się wybudza- czy da radę zasnąć samo czy może potrzebuje naszej pomocy? A w takim wypadku warto być jak najszybciej przy dziecku aby nie rozpłakało się na dobre, wtedy będzie nam już trudniej je uspokoić.

 

Kluczem do tego, by poradzić sobie z nocnym rodzicielstwem jest próbowanie różnych stylów i wybór tego, który sprawdza się najlepiej oraz pozostanie otwartym na zmiany w miarę jak będą się zmieniać potrzeby naszego dziecka. To jak dobrze śpi Twoje dziecko, nie świadczy o tym jak dobrym rodzicem. Każde dziecko jest inne, każde inaczej je i śpi. Naszym celem nie powinno być tylko uśpienie dziecka tak by spało jak najdłużej, ale by wchodziło w ten stan jak najlepiej i się tego nie bało.



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *